Weerstand tegen uitstelklussen laagst aan begin werkdag

Werknemers kunnen klussen waar ze tegenop zien het beste aan het begin van hun werkdag uitvoeren, in plaats van uitstellen tot de middag, zo blijkt uit onderzoek door Montas.

Van lijden naar leiden

 

Onrust, gebrek aan overzicht, een gevoel dat niets ooit klaar is, de onzekerheid dat er misschien nog iets heel belangrijks tussen die stapels ligt. Steeds vaker dood en dood moe. Bewust onbekwaam, maar geconfronteerd met een jarenlange denk- en werkwijze die aangepast moet worden en het chronische tijdgebrek om dit aan te pakken.

 

Mijn klanten nemen meestal niet uit het niets contact met mij op. Alleen omdat ze nog een tandje harder willen werken voor de baas, alleen omdat ze nog meer uren in een dag willen proppen. Mijn klanten lijden. Ze lijden omdat ze geleefd worden, omdat ze geen grip op hun werkdag krijgen en omdat ze voortdurend achter de feiten aanlopen. Bewust van hun onvermogen om het heft weer in eigen handen te nemen, maar onbekwaam in het hoe en wanneer. Wel hoopvol en vastberaden om verandering in te zetten.

 

Het proces dat we vervolgens samen doorlopen laat zich in vier stappen samenvatten:

 

Afbeeldingsresultaat voor onbewust bekwaam

 

Eerst werken we aan inzicht: waar zit het goed en waar gaat het fout. Daarna gaan we oefenen met nieuwe vaardigheden en nieuwe werkgewoonten. Hoe kun je overzicht creëren, afrekenen met uitstelgedrag, een haalbare planning maken en je e-mail efficiënter afhandelen. En bijna nog belangrijker: hoe maak je daar de tijd voor. Het vervolgens eigen maken van deze nieuwe werkgewoonten is de laatste en belangrijkste, maar ook de moeilijkste stap. Als de nieuwigheid eraf is en daarmee de bijbehorende energieboost, komt het aan op discipline en doorzettingsvermogen.

 

De eerste twee stappen van dit proces worden echter vaak wonderlijk snel belopen, er is al een duidelijke gedragsverandering te zien na een dag. Het maakt me blij om te merken dat mensen met een investering van een dag zoveel meer perspectief en ruimte kunnen creëren. Maar ook wanneer het een weg is van weken of maanden ben ik trots. Trots op het doorzettingsvermogen van mijn klanten. Want ik kan het wel allemaal heel mooi vertellen, zij moeten het toch maar in de praktijk brengen.

 

Laatst vroeg ik een cliënt hoe zij haar traject had ervaren.

‘Van lijden naar leiden’ was haar conclusie.

 

Mooiere feedback bestaat er niet volgens mij!