Weerstand tegen uitstelklussen laagst aan begin werkdag

Werknemers kunnen klussen waar ze tegenop zien het beste aan het begin van hun werkdag uitvoeren, in plaats van uitstellen tot de middag, zo blijkt uit onderzoek door Montas.

Geen boren maar gaten

 

 

Een van de zaken die je als ondernemer goed op orde moet hebben is je elevator pitch. In een minuut tijd moet je in begrijpelijke taal aan een ander kunnen uitleggen wat je hem of haar te bieden hebt.

 

Begrijpelijke taal houdt in dat je allerhande vaktermen omtovert naar bewoordingen in ABN die een leek ook begrijpt. En dat is iets waar een hoop ondernemers moeite mee hebben. Ook het komen tot de kern binnen een minuut is een vaardigheid die vele ondernemers nog niet in de vingers hebben. Hoe vaak gebeurt het niet dat je al vijf minuten staat te luisteren naar een trotse ondernemer en dat je nog geen idee hebt wat die persoon daadwerkelijk doet? Intussen ben jij allang aan het bedenken welke klanten je nog moet bellen, dat die offerte nog de deur uit moet en dat je deze man eens een stukje coaching zou moeten geven op zijn presentatie. Terwijl de mond van die ander maar blijft bewegen.

 

Ook ik heb best een tijdje geworsteld met het bedenken van een goede pitch. Oefening baart echter kunst en sinds een tijdje kan ik zonder moeite aan mensen vertellen dat ik coaching en werkplektrainingen geef gericht op werkdrukvermindering, taak- en timemanagement, efficiënt e-mailen, archiefbeheer en het verhogen van efficiency. Eenieder met wie ik praat weet dan ook binnen een minuut wat ik te bieden heb. Wat echter niet noodzakelijk wil zeggen dat dit mensen ook aanspreekt, zo heb ik inmiddels ontdekt.

 

Want hoewel tachtig procent van de werkende bevolking kampt met werkdruk en stress, vindt dat zij veel te veel werk heeft voor de beschikbare tijd en regelmatig het overzicht kwijt is, zitten maar weinig mensen te wachten op een training timemanagement of archiefbeheer. Dat klinkt saai en bovendien, we hebben wel meer te doen!

 

Mensen zitten niet te wachten op middelen, ze zitten te wachten op oplossingen! In de woorden van Jos Burgers: mensen willen geen boren, maar gaten. Mensen willen tips en handvaten om sneller hun e-mail af te kunnen handelen, om af te rekenen met uitstelgedrag, om relaxter hun werkdag te starten en af te sluiten, om minder onderbrekingen te hebben, om die eindeloze takenlijst in te korten en om e-mails en documenten binnen een paar seconden te vinden. Dat is wat mensen willen!

 

En dan niet alleen tips en handvaten, maar vooral ook direct concrete resultaten. Aan het eind van de dag een leeg bureau, in een half uur minder tijd je e-mail weggewerkt, toegekomen zijn aan je kerntaken in plaats van al die kleine dingen eromheen en een helder en haalbaar overzicht van alle taken die je nog hebt liggen.

 

Dit inzicht heeft me nog eens goed doen nadenken over mijn elevator pitch en na lang wikken en wegen, schrijven en herschrijven ben ik gekomen tot een aangepaste versie van mijn pitch.

 

Als u mij nu tegenkomt en informeert naar wat ik nu eigenlijk doe, dan kan ik u vertellen dat ik: mensen tips en handvaten geef om hun werkdruk te verlagen, sneller hun e-mail af te kunnen handelen, om af te rekenen met uitstelgedrag, om relaxter hun werkdag te starten en af te sluiten, om minder onderbrekingen te hebben, om die eindeloze takenlijst in te korten en om e-mails en documenten binnen een paar seconden te vinden. Geen loze praatjes maar concrete resultaten aan het eind van een training of coachingstraject. (Bemerkt u de kracht van herhaling?)

 

En voor de keren dat ik maar één verdieping naar boven moet (en toch de trap niet neem), heb ik een verkorte versie: ik lever gaten!